X
تبلیغات
هیئت منتظران قائم (عج ا...) قــــــــــم - وظایف منتظران در زمان غیبت هیئت منتظران قائم (عج ا...) قــــــــــم - وظایف منتظران در زمان غیبت
سلام بر مهدی(عج) و اجداد پاکش
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

چندی وفت بود که مشغله دنیایی مانع از این وب نویسی ها شده بود اما حالا کار رو به جوونتر ها واگذار میکنم از برادرم سیدمهدی خواستم که وب رو بروز کنه تا به امیدخدا و دعای امام عصر (عج) تا همیشه  کبوتر حرم بماند.



همه گویند این جمعه بیا! اما درنگی کن....از اینکه باز عاشورا شود تکرار می ترسم ►
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

منتظران مهدی (عج الله) به هوش!

حسین را منتظرانش کشتند


حسین علیه السلام را منتظرانش کشتند!


وبلاگ هیئت منتظران قائم (عج ا...) با عنایت به اینکه عاشورا و مهدویت دو بال پرواز شیعیان هست، سعی دارد با درج مطالب مناسب (ایجاد بصیرت) در نسل منتظر آنها را در فضای مسموم و پر هیاهوی مجازی با فرهنگ مهدویت بیش از پیش آشنا کند، باشد تا باری دیگر کربلا تکرار نگردد؛(انشاءالله) لذا از شما بازدید کننده گرامی دعوت میشود در صورت امکان با ارسال مطلب و کلیپهای صوتی و تصویری و ...  ما را در این امر یاری یاری دهید.

انشاء الله همه با هم با خودسازی (خودسازی اعتقادی،ایجاد آمادگی بدنی و ...) زمینه ظهور حضرت را فراهم کنیم.


ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود.


اللهم عجل لولیک الفرج




عوامل خشنودي امام زمان
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

يكي از اموري كه در روايات بر آن تأكيد شده، تلاش براي جلب خشنودي امام زمان(ع) و دوري از خشم و ناخرسندي آن حضرت است. پرسشي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه چگونه مي‌توان خشنودي آن امام را به دست آورد.
براي روشن‌تر شدن موضوع، خوب است كه نگاهي داشته باشيم به يكي از اين يادگاري‌هاي گرانقدر امام عصر(ع)؛1 يعني دعاي معروفي كه با جملة «اللّهم ارزقنا توفيق الطّاعة...» شروع مي‌شود و در اوايل «مفاتيح الجنان» نيز آمده است.
در اين دعاي كوتاه و مختصر امام مهدي(ع) همة آنچه را كه شايسته است ما خود را بدان‌ها آراسته يا از آنها پيراسته سازيم در قالب درخواست از خدا بيان كرده و به صورت غير مستقيم به ما فهمانده‌اند كه به عنوان حجّت خدا، چه انتظاري از ما دارند و چگونه شيعه‌اي را براي خود مي‌پسندند. با هم قسمت‌هايي از اين دعا را مي‌خوانيم:
«اللّهمّ ارزقنا توفيق الطّاعة و بعد المعصية و صدق النيّة و عرفان الحرمة و أكرمنا بالهديٰ و الإستقامة و سدّد ألسنتنا بالصّواب و الحكمة و املأ قلوبنا بالعلم و المعرفة و طهّر بطوننا عن الحرام و الشّبهة و اكفف أيدينا عن الظّلم و السّرقة و اغضض أبصارنا عن الفجور و الخيانة و اسدد أسماعنا عن اللّغو و الغيبة؛2
بار خدايا! توفيق فرمان‌برداري، دوري از گناهان، درستي و پاكي نيّت و شناخت حرام‌ها را، روزي ما فرما؛ و ما را به راهنمايي و پايداري گرامي دار و زبان ما را در درست‌گويي و گفتار حكيمانه استوار ساز و دل ما را از دانش و معرفت سرشار كن و درون ما را از حرام و مال شبهه‌ناك پاكيزه گردان و دست ما را از ستم‌گري و دزدي بازدار و چشم ما را از فجور و خيانت بپوشان و گوش ما را از شنيدن سخن بيهوده و غيبت بربند و...»
در ادامة اين دعا، امام عصر(ع) صفات و ويژگي‌هايي را كه شايستة عالما، دانش‌پژوهان، پيران، جوانان، زنان، توانگران، تنگ‌دستان، جنگ‌جويان، حكم‌رانان و... است بر مي‌شمارند و از خداوند مي‌خواهند كه به هر يك از اين گروه‌ها و اقشار اجتماعي صفات و ويژگي‌هايي را كه شايستة آنهاست عطا فرمايد.
 
پي‌نوشت‌ها:
1. براي مطالعة سخنان امام عصر(ع) ر.ك: محمّد خادمي شيرازي، تحفة امام مهدي(ع)، نشر موعود عصر(عج)؛ جواد قيومي اصفهاني، صحيفـه المهدي(ع)؛ سيّد مرتضي مجتهدي، صحيفة مهديه؛ الشيخ محمّد الغروي، المختار من الإمام المهدي، 3 ج.
2. قمي، شيخ عبّاس، مفايتح الجنان، دعاي امام زمان
 
منبع: ماهنامه موعود شماره 104
 



مرورى بر دعاى ندبه (1)
  • مربوط به موضوع » آشنایی با امام عصر (عج الله)

 مرورى بر دعاى ندبه (1)
سيد مهدى ميرباقرى
تدوين: سيد مجتبى فلاح


دعا و توسل، دو نياز آدمي و دو بال پرواز او براي فرار از دل‏مردگي حاكم بر فضاي زندان دنيا هستند. همين امر انسان را بر آن مي‏دارد تا در پي دست يابي به عواملي باشد كه او را در راه درك مفاهيم ادعيه و زيارات ياري مي‏رسانند. در ميان اين عوامل، دقت در فرازهاي دعا، سهم بسزايي در فهم معناي روح‏بخش آن ايفا مي‏كند؛ يعني فهم سير و انتقالاتي كه براي تربيت روح انسان‏ها در نيايش‏هاي معصومين‏عليهم السلام است، همانطور كه نياز به ترجمه و شرح واژگان دارد، محتاج آگاهي از اسرار پنهان در بين فقرات و نظم و سياق كلي آن‏ها نيز مي‏باشد؛ زيرا تركيب كلّي و مجموعه‏ي فرازهاي دعا، منظومه‏ي به هم پيوسته‏اي هستند كه بر زبان اولياي خداعليهم السلام براي رشد و صعود و در نهايت تقرب روح آدمي به معبود يكتا،جاري شده‏اند.ترتيب و فراز و نشيب دعا با نيازهاي پيچيده روح انساني،هماهنگ است. معصوم‏عليه السلام با نگاه جامعي كه به مجموعه‏ي ابعاد وجودي انسان دارد و مي‏خواهد او را به سوي سعادت رهنمايي كند، به يقين با ظرافت و دقت ويژه‏اي سخن مي‏گويد تا روان آدمي را از مرحله‏اي به مرحله‏ي عالي‏تري حركت دهد. همين است كه نمي‏توان هيچ كلمه‏اي را جايگزين كلمه‏ي ديگري كرد يا فرازها و جملات دعا را با يكديگر جابه‏جا كرد.

 بنابراين، دقت در كلمات و نوع واژگان، فرازها و فقرات دعا براي فهم بهتر نقل و انتقالاتي كه در آن جريان دارد، امري لازم است. ما در اين نوشتار در صدد آنيم تا با چنين ديدگاهي، به شرح و بيان ارتباط بين فرازهاي دعاي شريف ندبه بپردازيم. باشد كه در راه كشف مقصود نهايي اين دعاي ملكوتي مورد توجه و عنايت آن غايبي كه وجودش از ميان ما خالي نيست، قرار گيريم.پيش از پرداختن به اصل بحث، بهتر است مطالبي را جهت آشنايي با سند اين دعاي شريف بيان كنيم.

 

 
 سندشناسي‏

 براي اين دعا، دو سند ذكر شده است، كه در ذيل به بيان و بررسي هر كدام از آن‏ها مي‏پردازيم.

 

 
 سند اول‏

 اين سند مربوط است به نقلي كه مرحوم سيد بن طاووس در كتاب شريف مصباح الزائر آورده است. عين عبارت ايشان چنين است:

 ذكر بعض اصحابنا قال: قال محمد بن علي بن أبي قرة، نقلت من كتاب محمد بن الحسين بن سفيان البزوفري‏قدس سره دعاء الندبه و ذكر انه الدعاء لصاحب الزمان صلوات اللَّه عليه و يستحب أن يدعا به في الأعياد الاربعة و هو...(2)

 بعضي از اصحاب ما چنين گفته‏اند كه جناب محمد بن علي بن أبي قرّة از كتاب مرحوم محمد بن الحسين بن سفيان بن البزوفري، دعاي ندبه را نقل كرده و گفته است كه اين دعا، دعايي است براي حضرت صاحب الزمان صلوات اللَّه عليه كه مستحب است آن را در عيدهاي چهارگانه - روز جمعه، عيد قربان، عيد فطر و عيد غدير - بخوانند.

 

 
 سند دوم‏

 دوّمين سندي كه براي دعاي ندبه، از خلال كتاب‏هاي روايي به‏دست مي‏آيد، سندي است كه مرحوم مجلسي در بحارالانوار(3) نقل مي‏كند:

 قال محمد بن المشهدي في المزار الكبير: قال محمد بن ابي قرّة: نقلت من كتاب أبي جعفر محمد بن الحسين بن سفيان البزوفري....

 محمد بن مشهدي در كتاب مزار خويش - مزار كبير - چنين گفته كه دعاي ندبه را محمد بن ابي قرّة از كتاب ابي جعفر محمد بن الحسين بن سفيان البزوفري، نقل كرده است.

 همان‏طور كه ملاحظه مي‏شود، آن تزلزل و ضعفي كه در سند اول وجود دارد، در سند دوم به چشم نمي‏خورد؛ زيرا در سند دوم، مرحوم مشهدي به طور مستقيم مي‏فرمايد: محمد بن علي بن ابي قرّة چنين گفت كه دعاي ندبه منقول از كتاب مرحوم بزوفري است، در حالي كه در سند اول، مرحوم سيد بن طاووس مي‏فرمايد:

 ذكر بعض اصحابنا.

 بعضي از اصحاب ما اماميه چنين ذكر كرده‏اند.

 

 لازم به ذكر است كه مرحوم مجلسي بعد از بيان هر دو سند، چنين اظهار نظر مي‏كند: ((گمان مي‏رود مرحوم سيد بن طاووس نيز اين دعا را از جناب مشهدي گرفته باشد و مراد وي از بعض اصحابنا همان مرحوم مشهدي باشد.))

 البته ناگفته نماند كه اگر سيد بن طاووس‏قدس سره دعاي ندبه را با واسطه‏ي مرحوم مشهدي نقل كند، يك اشكال پديد مي‏آيد و آن اين‏كه، جناب سيدقدس سره بعد از بيان دعاي ندبه، چنين مي‏گويد:

 ثم صل صلاة الزيارة و قد تقدم و صفها ثم تدعوا بما أحببت فأنك تجاب ان شاء اللَّه تعالي.(4)

 

 سپس به كيفيتي كه در گذشته بيان شد نماز زيارت را به جاي آريد و از خدا آن‏چه را مي‏خواهيد در خواست كنيد كه ان شاءاللَّه اجابت خواهد شد.

  در حالي كه كتاب مزار مرحوم مشهدي از چنين نماز زيارتي در پايان دعاي ندبه، خبر نمي‏دهد. ولي خود مرحوم سيد در اقبال الاعمال،(5) چنين نمازي را بعد از دعاي ندبه نقل نمي‏كند كه اين مي‏تواند علامتي باشد بر اين‏كه مرحوم سيد، نماز زيارت را در مصباح به عنوان رجاء آورده است.

 اما به هر حال، سندي كه نزد اهل فنّ، از استناد بيشتري برخوردار است، همان سند مرحوم محمد بن مشهدي است كه ما نيز به بررسي آن مي‏پردازيم. ولي قبل از پرداختن به بررسي سند دعا، لازم است در نگاهي كوتاه، به معرفي كتاب مزار محمد بن مشهدي بپردازيم.

 

 معناي ((انّه الدعاء لصاحب الزمان))عليه السلام‏

 بعد از روشن شدن وثاقت موجود در سلسله‏ي سند اين دعاي شريف، لازم است به عبارتي كه ابن بزوفري قبل از اين دعا آورده است، بپردازيم.

 وي قبل از آوردن متن دعاي ندبه چنين مي‏گويد:

 انّه الدعاء لصاحب الزمان صلوات اللَّه عليه و يستحب أن يدعي به في الاعياد الاربعة....(15)

 مرحوم بزوفري چنين گفته كه دعاي ندبه، دعايي است براي حضرت صاحب الزمان‏عليه السلام و مستحب است آن را در عيدهاي فطر، قربان، غدير و روز جمعه بخوانند.

 

 بر اهل دقت پوشيده نيست كه در عبارت: ((انّه الدعاء لصاحب الزمان صلوات اللَّه عليه))، دو احتمال وجود دارد كه عبارتند از:

 1) اين دعاي شريف، دعايي است كه از جانب امام زمان‏ عليه السلام انشاء شده است.

 2) اين دعا، دعايي است كه براي وجود مقدس امام زمان‏عليه السلام انشاء شده است، نه اين‏كه انشاء اين دعا از طرف آن حضرت صورت گرفته باشد.


 

 دعاي ندبه، انشاء كدام امام است؟

 امّا اين‏كه اين دعاي شريف از جانب كدام يك از معصومين ‏عليهم السلام صادر شده است، باز هم به روشني معلوم نيست.

 از ظاهر عبارت مرحوم ((ابن بزوفري)) آشكار مي‏شود كه اين دعا از امام زمان‏عليه السلام است. در اين صورت، بايد بگوييم: اين دعاء نيز از توقيعاتي است كه از جانب حضرت صاحب الامرعليه السلام براي مرحوم ابن بزوفري كه در زماني نزديك به غيبت صغري‏ مي‏زيسته، صادر شده است همانند توقيعاتي كه براي مرحوم شيخ مفيد صادر شده‏اند.

 احتمال دوم اين‏است كه اين دعا از سوي امام صادق‏عليه السلام صادر شده باشد؛ همان‏طور كه مرحوم مجلسي در كتاب ((زاد المعاد))(16) فرموده است.

  هر چند بعضي خواسته‏اند احتمال دوم را به خاطر ناسازگاري بعضي از مضامين دعا با صدور از جانب امام صادق‏عليه السلام مردود سازند، ولي بر اهل تحقيق روشن است كه اين اشكالات قابل توجيه است؛ زيرا نظير چنين مضاميني در موارد ديگر از امام صادق‏عليه السلام(17) و ديگر ائمه‏عليهم السلام(18) نقل شده است. امّا به هر حال آن‏چه از سند دعاي ندبه معلوم مي‏شود، اين است كه اين دعا، دعاي غير مأثور نيست، بلكه دعايي است كه از جانب يكي از ائمه هدي‏عليهم السلام نقل شده است. علاوه بر اين، با دقّت در متن اين دعاي شريف به آساني آشكار مي‏شود كه چنين مضمون بلند و ملكوتي، خود از جمله تأييدات غيرقابل انكار بر صدور دعاي ندبه از سوي امام معصوم‏عليه السلام است.

 

 
 فرازهاي دعا

 اين دعا از چهار فراز تشكيل شده كه با يكديگر مرتبط بوده و مجموعاً يك منظومه‏ي منظم و سير منسجم را تشكيل مي‏دهند.

 
 فراز اول: حمد و صلوات‏

 اين دعا با حمد بر ربوبيت خداوند و صلوات بر پيامبر گرامي اسلام و اهل بيت مكرّمش‏عليهم السلام آغاز مي‏شود.

 الحمد للّه ربّ العالمين و صلي اللَّه علي سيدنا محمد نبيّه و آله و سلم تسليماً.

 ستايش مخصوص پروردگار جهانيان است و درود و سلام مخصوص خداوند بر آقاي ما پيامبرش و خاندان او باد.

 
 فراز دوم: ثناي بر قضاء

 اين فراز كه با حمد و ثناي دوباره بر جريان قضاي الهي نسبت به اوليائش شروع مي‏شود، در واقع دربردارنده‏ي همه‏ي دعا به نحو اجمال است كه با عباراتي مختصر، مضامين بعدي دعا را مورد اشاره قرار مي‏دهد.

 اللهم لك الحمد علي ماجري‏ به قضاؤك في اوليائك... و جعلتهم الذريعة اليك و الوسيلة الي رضوانك.

 بار خدايا! ستايش فقط تو را سزاست بر آن قضاء و قدري كه درباره‏ي اوليا و نمايندگانت جاري شد... و آنان را سبب دست‏آويزي به سويت و وسيله‏اي براي خشنودي محضت قرار دادي.

 
 فراز سوم: تاريخ، از آغاز تا تكامل‏

 در سومين فراز از اين دعاي شريف، ماجراي تفصيلي قضا و حكم الهي در مورد اوليائش مورد بررسي قرار مي‏گيرد كه در آن، نقطه‏ي شروع تاريخ بشريت و تحوّلات اساسي و در نهايت، سير تكاملي آن به سوي عصر حاكميت حضرت بقية اللَّه‏عليه السلام كه اوج تقرّب جامعه‏ي بشري به خداي متعال وهدف نهايي از خلقت است، مورد توجه واقع مي‏شود. اين فراز با عبارت فبعض أسكنته جنتك آغاز مي‏گردد و با جمله‏ي و نحن نقول الحمدللّه رب العالمين به انتها مي‏رسد.

 
 فراز چهارم: استغاثه و طلب‏

 استغاثه به درگاه حضرت حق، آخرين فراز از دعاي ندبه را به خود اختصاص مي‏دهد:

 اللّهم أنت كشّاف الكرب و البلوي....

 خدايا! تويي تنها برطرف كننده گرفتاري‏ها و سختي‏ها....

 

 
 كليد فهم دعا

 به نظر چنين مي‏رسد كه شايد بتوان از اين دعاي شريف، ره‏يافت‏هاي جدّي و مفيدي را براي پي‏ريزي يك فلسفه‏ي تاريخ بر مبناي معارف اصيل اهل بيت‏عليهم السلام به دست آورد. امّا قبل از ورود به بحث لازم است، اشاره‏اي گذرا به تعريف فلسفه‏ي تاريخ و ديدگاه‏هاي مختلف در رابطه با آن داشته باشيم.

 
بر روی ادامه مطلب کلیک کنید




بخوان دعای فرج را! دعا اثر دارد.
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

در فرهنگ اسلامي نيّت و قصد، ارزش و جايگاه خاصي دارد؛ تا آنجا كه رسول گرامي اسلام(ص) مي‏فرمايند: « نيت مؤمن از عملش برتر است».1

از اين رو كسي كه در دلش نيّت انجام عمل خيري را داشته باشد، از ثواب آن عمل بهره‏مند مي‏شود حتّي اگر توفيق انجام آن عمل خير را نيابد.2

بر همين اساس در فرهنگ اسلامي، انتظار فرج و اميد تحقّق دولت آل محمّد(ص)چنان قدر و قيمتي دارد كه شايد كمتر عملي ميتواند به آن برسد.كسي كه صادقانه انتظار ظهور آقا و مولايش را ميكشد و از ته دل براي فرج آل محمّد دعا مي‏كند؛ ثوابش برابر با كسي است كه ظهور را دريابد و با مولايش همراه شود.

در اين زمينه سخن بسيار است و احاديث فراواني با مضامين مختلف رسيده است و ما در اين مجال شما را تنها به شنيدن يكي از اين احاديث مهمان مي‏كنيم

امام صادق(ع) فرمودند:

هر كس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگويد:

«الّلهمّ صلّ علي محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم؛ خداوندا!بر محمّد و خاندان او درود فرست و در فرج ايشان تعجيل فرما»

نميرد تا قائم(ع) را دريابد.3

اميدواريم كه اين حديث همواره به ياد ما باشد تا با عمل به آن، بعد از هر نماز، ياد انتظار و اميد فرج در دل ما زنده شود و ان‏شاءالله ظهور مولايمان را درك كنيم.

 

پی نوشت ها:

1) نِية المؤمنِ خيرٌ مِن عَمَلِه. الكافي، ج2، ص84، ح2.

2.امام علي(ع)ميفرمايد:«إحسانُ النيةِ يُوجبُ المثَوَبِة؛ نيت نيكو، موجب پاداش است».

غررالحكم، ح1265.

3. طوسي، محمّدبن الحسن، مصباح المتهجّد، ص328.



سی اثر نماز شب
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

1.       باعث خشنودی خدا و دوستی ملائک است.

2.       باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است

3.      باعث درخشش برای اهل آسمان همانند ستارگان است

4.      باعث روشنی دل است

5.      باعث استجابت سریع دعا است

6.      باعث پزیرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است

7.      باعث كفاره گناهان است.

8.      باعث زیبایی صورت و شادابی چهره و نورانی شدن آن در طول روز است

9.      باعث سلامتی و تندرستی و رفع انواع بیماریهای جسمی و روحی است

10.   باعث از بین رفتن غم و اندوه و تقویت نور چشم است

11.   باعث تمسك یافتن به اخلاق انبیاء و اولیای خداوند است

12.   باعث انجام دادن سنّت پیامبران و صالحان است.

13.   باعث تابش نور خدا به او می‌شود

14.   باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بین مردم است

15.   باعث افزایش عمر است

16.   باعث جلب رزق و روزی فراوان و ادعای قرض است

17.   باعث نوعی صدقه است

18.   باعث نوشته شدن چهار ثواب بزرگ برای خود است.

19.   خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار می‌دهد

20.   كلید رفتن به بهشت و جواز عبور از پل صراط است.

21.   زینت آخرت و نور مؤمن در آخرت است

22.   نماز شب همچون سایبانی در روز قیامت است بر سرش.

23.   نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قیامت درحالیكه همه عریانند.

24.   نماز شب در روز قیامت همچون نوری در برابرش است و چشم نمازگزار نماز شب در روز قیامت شادمان است

25.  نماز شب میان شخص نمازگزار و آتش جهنم همچون حائلی فاصله می‌گذارد.

26.   میزان اعمال خوب نمازگزار در روز قیامت سنگین است.

27.   نماز شب همچون تاجی در روز قیامت است بر سرش.

28.   چراغی است برای تاریكی قبر و برطرف كننده وحشت تاریكی قبر است.

29.   نماز شب همچون مشعلی نورانی است در تاریكی قبر

30.  نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ایمن می‌كند و برات آزادی از آتش جهنم است



شنیده ام آقا! برای جدت هر صبح و شام گریه میکنی
  • مربوط به موضوع » آشنایی با امام عصر (عج الله)

لیاقت گريه:

اينكه انساني به حدي برسد كه انسانهاي زيادي و بلکه تمام عالم هستي براي او گريه كنند و اشك بريزد، نه يك روز و دو روز، بلكه قرنها، لياقت ويژه‌اي لازم دارد، لذا قرآن در مورد فرعونيان كه بر اثر نفرين موسي غرق شدند مي‌گويد: «فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرِينَ»[1] (به هنگام نزول بلا) نه آسمان (و اهل او) بر آنها گريست و نه زمين (و اهل آن). به هر حال، اين جمعيت چنان لياقت و ارزش و پايگاه معنوي خويش را از دست دادند كه پس از مرگ آنان نه آسمان و نه زمين و به تفسير ديگر، از اهل آسمان و زمين كسي براي آنها گريه‌اي نكرد. زيرا افراد براي كسي گريه مي‌كنند كه ارزش و لياقتي داشته باشند، و اينكه كسي براي آنان گريه‌اي نكرده، نوعي حقارت و بي‌لياقتي به شمار آمده، آنان بدين سبب مورد سرزنش قرار گرفته‌اند.

آري گريه کن حقيقي سيدالشهدا(ع) فرزند عزيزش امام زمان- ارواحنا فداه - است که در عزاي جد غريبش مي فرمايد: «يا جداه لابکين عليک بدل الدموع دما»[2] اي جدّم به قدري برايت اشک مي ريزم که به جاي اشک خون گريه کنم. و حضرت، در همين زيارتنامه مي فرمايد: «سلام بر کسي که آسمان و زمين بر او گريست».

اگر بگوئيم اشک چشم و گريه بر سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين - عليه السلام - گوهري گرانبها و گنجينه اي نوراني و ارزشمند است که خداوند متعال به شيعيان ارزاني داشته است و اين باور را داشته باشيم که گريه کردن ما براي مصائب اهلبيت(ع) در راستاي اشک چشم و عزاداري آن عزيزان خصوصا فرزند عزيزشان امام زمان (عج) است که بايد قدر اين وديعه الهي را بدانيم و هرچه با شکوهتر به اقامه عزا و گريستن بر مصائب آن انوار مقدس بپردازيم. امام صادق(ع) مي فرمايد: « براي شهادت امام حسين در قلوب مومنان حرارت و آتشي قرار داده شده است که تا ابد سرد شدني نيست».




وظایف منتظران در زمان غیبت
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت

وظایف منتظران

در این بخش به طور خلاصه بخشی از وظایف منتظران آقـــا امام زمان را ذکر میکنیم و در ادامه مطلب به مشروح آن میپردازیم:


1.شناخت امام علیه السلام

2.رعایت ادب نسبت به نام آن بزرگوار

3.محبت خاص نسبت به آن حضرت

4.انتظار فرج و ظهور آن حضرت و درخواست آن از خداوند

5.اظهار شوق برای دیدار آن حضرت


6.ذکر مناقب و فضائل آن حضرت

7.اندوه در فراق آن بزرگوار

8.حضور در مجالس فضائل و مناقب آن حضرت

9.برپایی مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت

10.درخواست معرفت و شناخت نسبت به آن حضرت از خدای عزّوجل و مداومت بر این کار


11.تسلیم امر الهی بودن نسبت به مساله ی غیبت و ظهور آن حضرت

12.صدقه دادن برای سلامتی امام زمان علیه السلام و نیز به نیابت آن حضرت

13.رفتن به حج و فرستادن دیگران به حج به عنوان نیابت از امام زمان علیه السلام

14.تلاش در راه خدمت به آن بزرگوار از هر طریقی که ممکن باشد

15.مصرف اموال در راه هایی که مورد رضایت امام باشد


16.ارتباط با شیعیان و دوستان امام و کمک مالی به آنان

17.شاد ساختن شیعیان

18.توسل به آن حضرت و شفیع قرار دادن ایشان نزد خدا

19.توجّه و استغاثه به آن حضرت وحاجت خواستن از ایشان

20.دعوت و راهنمایی مردم به سوی آن حضرت


21.رعایت حقوق ایشان

22.اظهار کردن علم و دانش در برابر بدعت ها و شبهات

23.شکیبایی و صبر نمودن در مقابل اذیت ها و تکذیب دیگران و تحمل رنج و محنت هایی که از غیبت آن حضرت اتفاق افتاده است.

24.تهذیب نفس

25.همبستگی و اتحاد برای یاری آن بزرگوار


26.توبه ی واقعی و بازگرداندن حقوق مردم به آن ها

27. بزرگداشت اماکن منتصب به آن حضرت
مانند مسجد مقدس جمکران ،مسجد سهله و سرداب مقدس سامرا

28.اقتدا و تاسی نمودن به اخلاق و اعمال امام زمان علیه السلام
29.گریه بر مصائب مولایمان حضرت سید الشهدا علیه السلام و زیارت آن بزرگوار

30.ایجاد زمینه برای ظهور آن حضرت


31.اطاعت و پیروی از نائب امام زمان علیه السلام

32.آمادگی برای ظهور امام زمان علیه السلام



امید است همه ی ما با توجه به وظایف تعیین شده از طرف اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه نسبت به دوران غیبت بتوانیم سربازان واقعی حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.


ادامه مطلب را از دست ندهید!



درد دل یک منتظر
  • مربوط به موضوع » وظایف منتظران در زمان غیبت


یا اباصالح !
هیچ کس را به اندازه ی تو اذیت نکرده ایم ، بیش از یازده قرن منتظر ماندی تا ما بفهمیم :
بی همگان به سر شود
بی تو به سر نمی شود
تا بفهمیم بی تو هیچیم و کاری نمی توانیم بکنیم ، تاباورکنیم تا تو نباشی همیشه گرفتار رنج و فساد و ظلم هستیم.
منتظر ماندی تا برای آمدنت کاری کنیم ، منتظر ماندی تا لیاقت پیداکنیم و دردمندانه ودلسوزانه فرمودی:
« اگر شیعیان ما که خداوند بر انجام طاعت، موفقشان بدارد در وفا کردن به عهد ما همدل بودند، ملاقات ما از آن ها به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار همراه با معرفت ما به سوی آن ها می شتافت پس ما را از آن ها پوشیده نمی دارد مگر همان چیز هایی که از آن ها به ما می رسد و مادوست نداریم و از آن ها انتظار نداریم. »

مقدمه :
غیبت حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف هرگز به معنای وانهادگی کامل انسان ها ، تعطیل گشتن احکام و تکالیف الهی و بی رهبر ماندن مسلمانان نیست.
امام غایب چون خورشیدی است که در پس پرده ی ابر مانده باشد و فیض وجود آن حضرت سبب استقرار زمین و استمرار زمینیان است.
چنانچه حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
« اگر زمین حتی یک ساعت از حجت خدا خالی بماند اهلش را در خود فرو می برد.»(1)
آثارهدایت و جلوه های عنایت آن حضرت درهمه جای زمین و زمان آشکار است .
با چنین باوری ،کسانی که در دوران غیبت حضرت به سر می برند وازتابش مستقیم نور جمال ایشان بر زندگی فردی واجتماعی خویش محرومند ، نه تنها تکالیفی را که در زمان حضور هریک از امامان علیهم السلام بر دوش همگان بوده دارند بلکه وظایف ویژه ای نیزبه عهده خواهند داشت.
بزرگان ودانشمندان شیعه،به ویژه صاحبان قلم که درمورد وجود مقدس حضرت صاحب الامر علیه السلام کتب ارزشمندی نوشته اند، با بهره گیری از کلمات نورانی وروایات وارده در این باب ، برای شیعیان و دوستان آن حضرت تکالیفی را مقرر داشته اند که با مراجعه به آن ها می توان شناخت کلی و وسیعی را در مورد این موضوع به دست آورد.

در این نوشتار بر آنیم تا برخی از مهم ترین این تکالیف را به گونه ای مختصر برشماریم.

اقسام وظایف منتظران در دوران غیبت

وظایف دوران غیبت را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

1. آن چه در روایات ، با لفظ امر وارد گردیده و به عنوان تکلیف شمرده شده است ، مانند :
اکثرُوا الدُّعَاءَ بتعجِیلِ الفرَج(2)
« برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید.»
فَتوَقعُوا الفرََجَ صَبَا حاً وَمَسَاءً(3)
«هرصبح و شام چشم انتظار فرج باشید.»

فلیَعمَل کُلُّ امرِءٍ مِنکُم بِمَا یَقرَبُ به مِن مَحَبَّتِنا(4)
« هریک ازشما باید به آن چه که اورا به مقام محبت ما نزدیک می کند عمل نماید.»


2. آن چه در باب صفات شیعیان و منتظران ، مورد تاکید اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است ، مانند :
طُوبَی لِلصَّابِرِین فِی غِیبَتِه ،طُوبَی لِلمُتقِین فِی مَحَبََّتِه(5)
«خوشا به حال شکیبایا ن در غیبت او ،خوشا به حال دوست داران او.»
المُنتظِرُونَ لِظُهُورِه ...الدُّعَاة اِلی دِینِِ اللهِ سِرًّّا وَجَهرًاً(6)
«منتظران ظهورامام علیه السلام درپنهان وآشکار،مردم رابه دین خدا دعوت می کنند .»


3. آن چه به طور منطقی با بررسی ابعاد غیبت و انتظار و ظهور به دست می آید ، مانند :
دفاع از آرمان های امام زمان علیه السلام در دوران غیبت.

دشمن شناسی و مراقبت بر تحریف نشدن مساله ی انتظار توسط دشمنان تطبیق دادن خود وجامعه بر معیارهای ارائه شده نسبت به دوران پس از ظهور.
4.آن چه در تاسی به بزر گان و عالمان دینی درحد وظیفه باید مورد پیروی قرار گیرد ، مانند :

مداومت بر انجام اعمال مستحبی در جهت ایجاد قرب معنوی به امام زمان علیه السلام.
همان طور که بیان شد کتاب های ارزشمندی در مورد انتظار نوشته شده است. یکی ازبهترین آن ها،کتاب ارزشمند «مکیا ل المکارم تالیف سید محمدتقی موسوی اصفهانی » می باشد که در باب هشتم آن ، هشتاد امر را به عنوان تکالیف بندگان نسبت به حضرت برشمرده است.

در ادامه خلاصه ای از آن موارد را می آوریم .